Biografie & Techniek

Ben Griffioen (1983) is getrouwd met Mieke en zij hebben samen een zoontje Joël. Van 2001 – 2008 heeft hij Biologie gestudeerd aan de universiteit van Wageningen en gespecialiseerd in de migratie van vissen en het gedrag van vis. In 2007 kreeg ik van mijn ouders een digitaal compact cameraatje. Via dat toestel is de passie voor fotografie begonnen. Tussen de duiken door greep hij alle kans om te fotograferen. In 2008 werd de eerste digitale reflexcamera gekocht, een Nikon D80. Later werd dit een D800 met diverse professionele lenzen.

Camera

Nikon D800
voor bruiloften huur ik vaak materiaal.

Lenzen

Nikkor 10.5/2.8 fisheye
PLUS: Creatieve lens! Lichtsterk (2.8), klein en compact, scherp en korte scherpstel afstand.
MIN: geen FX lens verder niks.

Nikkor 12-24/4 AF-S – VERKOCHT in 2013
PLUS: Mooie DX groothoek, licht
MIN: Grote lenshoed (lastig in de tas), DX lens en daarom beperkt inzetbaar.

Nikkor 16-35
PLUS: redelijke compacte groothoeklens (16mm), 77mm schroefdraad en daarmee bruikbaar met LEE filters (of andere filters), scherp
MIN: de 14-24mm is scherper, maar daar kun je (nog) geen groot arsenaal aan LEE filter voor zetten.

Nikkor 24-70/2.8 AF-S
PLUS: Scherpe zoom over de hele linie, lichtsterk, groothoek (24mm) en beetje tele (70mm), daarnaast ook goed om close up te maken (geen macro!)
MIN: geen VR, DUUR!

Nikkor 70-200/2.8 AF-S VRI
PLUS: Scherpe telezoom, lichtsterk, Vibratie Reductie (VR)
MIN: oudere versie, maar of dat écht een min is? Nee….

Nikkor 50/1.8 AF-D
PLUS: Goedkoop (120 euro nieuw), scherp!, licht klein en compact. Lichtsterk!
MIN: Soft op de grote diafragma (1.8), maar wat wil je met zo’n goedkope lens

Nikkor 300/4 AF-D
PLUS: Goedkoop (ik heb de AF-D versie), scherp, licht in vergelijking met de 2.8 versie, degelijk gebouwd.
MIN: langzaam (AF-D), niet echt lichtsterk, geen VR

Nikkor 400/2.8 AiS (manual focus)VERKOCHT in 2015
PLUS: Duizenden euro’s goedkoper dan nieuwe AF-S versie, lichtsterk, soepele focus, metalen behuizing dus erg stevig, scherp bij f5.6 en f8 ook met 1.4 converter (560 mm)
MIN: zwaar (5 kilo), soft bij f2.8 en iets minder soft bij f4 , manual focus, geen VR

Nikkor 500/4P (manual focus)
PLUS: Duizenden euro’s goedkoper dan nieuwe AF-S versie, redelijk lichtsterk, soepele focus, metalen behuizing dus erg stevig, scherp bij f4, maar scherper bij 5.6, je kan hem ten opzichte van de 400/2.8 versie prima handheld gebruiken!
MIN: manual focus, geen VR

Sigma 150/2.8
PLUS: SCHERP!!! Perfecte macro en goede portretlens! 150mm geeft je de kans om op afstand insecten ongestoord te fotograferen.
MIN: heeft soms last van ‘hunting’, maar dat kan opgelost worden door de focus limiter

Nikkor 18-55 AF-S VR (kitlens)
PLUS: Scherp, goedkoop, VR, licht (back up voor all round lens)
MIN: breekbare kwaliteit, niet lichtsterk

BW UV MRC filters voor bescherming van het glas.

Teleconverters
Kenko 2.0 teleconverter
Soligor pro 1.4 teleconverter

Andere accessoires
Nikon Coolpix AW100 compact camera
Ikelite onderwaterhuis voor D800 en Dome voor de 16-35mm
Lee filter systeem + filters (ND / ND grad)
Slik Sprint Pro tripod met balhoofd
Manfrotto statief
Nikon SB-900 flitser

Nikon draadontspanner

F-stop shin + diverse ICU’s vooral tijdens trek/kano tochten erg handig
Lowepro Flipside 400AW fotorugtas (voor in ’t veld of vakantie)

Lowepro Magnum 400AW schoudertas (voor bruiloften & shoots)

Software
Lightroom

Foto’s maken
Veel mensen vragen mij of ik een fotocursus heb gevolgd. Nee! Niet dat ik dat niet zou adviseren, maar ik ben gewoon iemand van de praktijk i.c.m. trial and error. Het kost misschien wat meer foto’s en het duurt wat langer maar het plezier dat het uiteindelijk lukt is net zo groot als met een cursus.

EXIF data
Waar ik wel veel van geleerd heb om foto’s te maken (en nog steeds leer!) is te kijken naar de EXIF data van foto’s van andere fotograferen. Je kan zien welke sluitertijden, diafragma en ISO waarde ze hebben gebruikt. Ook kan je vaak de belichting goed analyseren (spot / matrix meting) Je kan zo goed de techniek achter een foto bekijken en dat toepassen op je eigen foto’s. Op mijn site staat bij veel foto’s de EXIF data er standaard bij als je erop klikt.

Forum
Er zijn op internet verschillende fora internetsites te vinden waar je naar hartenlust een kijkje kan nemen hoe andere fotografen te werk gaan.  Je kan je kwaliteit en originaliteit (vooral deze laatste) op deze manier meten aan andere fotografen.

Geef jezelf de tijd
Geef en gun jezelf de tijd om te leren. Wees kritisch naar jezelf en wees niet bang te experimenteren met technieken, compositie, belichting en tegenlicht. Vergeet ook niet te genieten van de omgeving en te kijken naar de wat voor moois de omgeving mogelijk te bieden heeft.

De topuurtjes
De topuurtjes voor fotografie zijn toch wel de uurtjes rondom zonsopgang en zonsondergang. Vooral voor macrofotografie zijn de vroege uurtjes van belang. De insecten en de flora zijn dan vaak bedekt met een laag dauw en daarnaast zijn de insecten vaan nog te koud om te kunnen vliegen. Vaak heb je dan goed de tijd om moeilijke insecten te fotograferen omdat ze doodstil in slaapstand wachten om opgewarmd te worden door de zon.

Bombylius major

De nabewerking
De nabewerking van de foto’s kost vaak nog het meeste tijd. Eerst het selecteren en daarna het netjes bewerken van de kleuren, de belichting, contrast, helderheid, scherpte etc. Ook het verwijderen van sensorvlekjes hoort er allemaal bij. Toch wordt een foto niet gemaakt op een computer en is het klonen, wegpoetsen of andere heftige photoshop technieken eigen not done! Een foto is zoals die is en daar moet je dus rekening mee houden in het veld. Ik geef eerlijk toe dat ik, zeker bij macrofotografie, af en toe wel eens een grassprietje platdruk of weghaal om de achtergrond van een foto rustiger te krijgen. Het onderwerp van een foto moet duidelijk zijn en storende elementen horen daar niet bij. Heel af en toe als ik besluit dat het niet verantwoord is om de natuur onnodig te verstoren kloon ik achteraf wel eens wat weg. De foto heeft voor mij dan wel gelijk veel minder waarde. En daarnaast zijn deze foto’s dan ook niet bruikbaar voor fotowedstrijden.

Kortom mijn nabewerking voor natuurfotografie gaat niet verder dan de basic bewerkingen: belichting, witbalans, contrast, helderheid, verzadiging, verscherping en sensorvlek verwijdering. 99% van de foto’s op de site zijn gewoon zoals ze zijn in het veld! Dat in combinatie met de beperking van de apparatuur (bv tegenlicht) en kracht van de apparatuur (vb scherpte diepte), een stukje creativiteit en doorzettingsvermogen is de nabewerking minimaal.

Comments are closed.